serum arkkitehdit lohjansolmu

admin

Serum Arkkitehdit ideasuunnitelma

Lempola, Lohjansolmu

Alueen suunnittelun keskipisteenä on uusi junaasema. Asemalla ennakoidaan liikennöivän uusi lähijunayhteys Lohja-Helsinki. Myös joidenkin IC/ Pendolino-junien odotetaan pysähtyvät asemalle

  • Odotettavissa oleva lähijunien vuoroväli on puoli tuntia.
  • Lempolan uusi alue rakentuisi ehdotuksen mukaan hyvin tiiviisti juna-aseman pohjoispuolelle. Kaikki maankäyttö sijoittuisi puolentoista kilometrin etäisyydelle uudesta juna-asemasta. Tämä tukee erinomaisesti vähähiilisen liikkumisen edellytyksiä.
  • Lempolan alue on riittävän iso, jotta päivittäistavaroiden kauppaa saadaan alueelle, jolloin autolla liikkumistarve vähentyy huomattavasti. Suuri väestömäärä houkuttelee
    myös muita kaupallisia palveluita, jotka keskittyisivät juna-aseman yhteyteen. Tiiviille alueelle on saatavissa hyvät julkiset palvelut keskitetysti (tyyliin Leppävaara)
  • Lempolan alueen kävelyn ja pyöräilyn runkoyhteydet ovat korkeatasoisia, leveitä ja valaistuja.
  • Asemalle tulevien kävely- ja pyöräyhteyksien katulämmitystä tulee harkita
  • Uuden alueen lähiliikkuminen perustuu jalankulku- ja pyöräliikenteeseen.
  • Lempolan ja keskustan välille rakennetaan korkeatasoinen, nopean pyöräilyn yhteys. Tutkitaan maisemareitin tekemistä Maakspohjan ja Maakselän kautta.
  • Alueella on helposti tehtävissä automaattisen bussin edellyttämät fasiliteetit ja aluetta kiertävällä yhteydelle voidaan tehdä automaattibussien vaatimat edellytykset.
    Automaattibussien halvat liikennöintikustannukset mahdollistavat tiheävuorovälisen palvelun
  • Alueelta on tiheävuorovälinen bussiyhteys esimerkiksi välillä Lempolan juna-asema-Lohjan keskusta-sairaala-Virkkala. Runkoyhteys tukee maankäytön tiivistymistä. Yhteysvälille on
    myös mahdollista rakentaa raitiotieyhteys, kun maankäyttö on rakentunut riittävän tiiviiksi
  • Lempolan alueen solumainen rakenne ja solujen väliset vihervyöhykkeet mahdollistavat hyvät ja suorat yhteydet alueen keskukseen sekä alueiden välille. Samalla
    mahdollistuu solujen ominaisuuksien korostamisen; keskustasolu, metsäiset solut, peltomaisten maisemieneri luonnontyyppien läheisyyden korostaminen.
  • Ajoneuvoliikenteelle alueen runkoyhteytenä toimiva kehäkatu palvelee hyvin alueiden saavutettavuutta. Kehäkadulle antaa luonnetta historiallisen linjauksen säilyttäminen (vrt. Kuninkaantie).
  • Moottoritien liittymä on muotoiltava uudestaan. Liittymärampit voisivat päättyä kiertoliiittymiin, joista yhteydet Lohjalle ja Lempolaan alkaisivat. Samalla moottoritieympäristö katkeaisi kaupunkimaisempaan sisääntuloon.
  • Lempolan alueen ja muun Lohjan, ratayhteyden sekä moottoritien kävelyn ja pyöräilyn alikulkuihin on kiinnitettävä eritystä huomiota
  • Lempolan alueelle on tehtävissä virkistysreittejä lähialueen luontoa, maisemia ja korkeuseroja hyödyntämällä.
  • Lempolan lähialueen maatalousyrittäjyyttä tukisi uuden, ison asuinalueen rakentuminen

https://lohja.emmi.fi/l/rHfxpc9gCFjN

Jätä kommentti