Alueen suunnittelun keskipisteenä on uusi junaasema. Asemalla ennakoidaan liikennöivän uusi lähijunayhteys Lohja-Helsinki. Myös joidenkin IC/ Pendolino-junien odotetaan pysähtyvät asemalle
- Odotettavissa oleva lähijunien vuoroväli on puoli tuntia.
- Lempolan uusi alue rakentuisi ehdotuksen mukaan hyvin tiiviisti juna-aseman pohjoispuolelle. Kaikki maankäyttö sijoittuisi puolentoista kilometrin etäisyydelle uudesta juna-asemasta. Tämä tukee erinomaisesti vähähiilisen liikkumisen edellytyksiä.
- Lempolan alue on riittävän iso, jotta päivittäistavaroiden kauppaa saadaan alueelle, jolloin autolla liikkumistarve vähentyy huomattavasti. Suuri väestömäärä houkuttelee
myös muita kaupallisia palveluita, jotka keskittyisivät juna-aseman yhteyteen. Tiiviille alueelle on saatavissa hyvät julkiset palvelut keskitetysti (tyyliin Leppävaara) - Lempolan alueen kävelyn ja pyöräilyn runkoyhteydet ovat korkeatasoisia, leveitä ja valaistuja.
- Asemalle tulevien kävely- ja pyöräyhteyksien katulämmitystä tulee harkita
- Uuden alueen lähiliikkuminen perustuu jalankulku- ja pyöräliikenteeseen.
- Lempolan ja keskustan välille rakennetaan korkeatasoinen, nopean pyöräilyn yhteys. Tutkitaan maisemareitin tekemistä Maakspohjan ja Maakselän kautta.
- Alueella on helposti tehtävissä automaattisen bussin edellyttämät fasiliteetit ja aluetta kiertävällä yhteydelle voidaan tehdä automaattibussien vaatimat edellytykset.
Automaattibussien halvat liikennöintikustannukset mahdollistavat tiheävuorovälisen palvelun - Alueelta on tiheävuorovälinen bussiyhteys esimerkiksi välillä Lempolan juna-asema-Lohjan keskusta-sairaala-Virkkala. Runkoyhteys tukee maankäytön tiivistymistä. Yhteysvälille on
myös mahdollista rakentaa raitiotieyhteys, kun maankäyttö on rakentunut riittävän tiiviiksi - Lempolan alueen solumainen rakenne ja solujen väliset vihervyöhykkeet mahdollistavat hyvät ja suorat yhteydet alueen keskukseen sekä alueiden välille. Samalla
mahdollistuu solujen ominaisuuksien korostamisen; keskustasolu, metsäiset solut, peltomaisten maisemieneri luonnontyyppien läheisyyden korostaminen. - Ajoneuvoliikenteelle alueen runkoyhteytenä toimiva kehäkatu palvelee hyvin alueiden saavutettavuutta. Kehäkadulle antaa luonnetta historiallisen linjauksen säilyttäminen (vrt. Kuninkaantie).
- Moottoritien liittymä on muotoiltava uudestaan. Liittymärampit voisivat päättyä kiertoliiittymiin, joista yhteydet Lohjalle ja Lempolaan alkaisivat. Samalla moottoritieympäristö katkeaisi kaupunkimaisempaan sisääntuloon.
- Lempolan alueen ja muun Lohjan, ratayhteyden sekä moottoritien kävelyn ja pyöräilyn alikulkuihin on kiinnitettävä eritystä huomiota
- Lempolan alueelle on tehtävissä virkistysreittejä lähialueen luontoa, maisemia ja korkeuseroja hyödyntämällä.
- Lempolan lähialueen maatalousyrittäjyyttä tukisi uuden, ison asuinalueen rakentuminen